Thomas Mattsson Expressen

Expressen mattson PO

Eftersom Thomas Mattson inte svarar på frågan om mediaetik så fingeras en intervju med hjälp av texter han skrivit angående klagomål på artiklar.

Chefredaktör Thomas Mattsson skriver:

– Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår ”Kvalitetspolicy” slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt.

FRÅGA: Är detta det yttersta uttrycket för hyckleri?

– Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

FRÅGA: Expressen har med ditt mångåriga  goda minne medverkat till en säregen publicitetsskada riktad mot Erik Enby. Utan fakta och med hjälp av hörsägen. Hur förklarar du det?

– Expressen står bakom de ”Etiska regler för press, radio och tv” som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

FRÅGA: Är det mediaetiskt okej att placera en bild från en person intill en dömd våldtäktsman alldeles oavsett personen inte har ett dugg med artikelns innehåll eller den dömda våldtäktsmannen att göra?

– ”Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling”, konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

FRÅGA: Om det är uppenbart att ni gjort fel och mycket allvarligt kränkt en person varför låter ni då artikeln ligga kvar?

– Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.

Så anmäler du till Allmänhetens Pressombudsman

Om du är personligen berörd av en publicering på Expressen.se eller i Expressen, som namngiven eller utpekad, kan du anmäla tidningen.

Publiceringen ska normalt vara max tre månader gammal, och du kan anmäla per epost på po@po.se eller på Allmänhetens Pressombudsmans webbformulär eller genom att skriva till PO, Box 223 10, 104 22 Stockholm. Läs mer om pressetik och PO-anmälningar hos Allmänhetens Pressombudsman.

FRÅGA: Vad gör man om inte ens PO fattar vad mediaetik är?

Lämna en kommentar